mysweetestthings -

Hjälp!

Ska köpa ny kamera! Förmodligen efter jul någon gång! (Mellandagsrea?) Sämsta tillfället att shoppa egentligen, för de är så kopiöst mycket folk.. men skitsamma.. Jobbar typ då ändå.. men jaja, de va inte de jag skulle berätta om nu! 
Jag ska köpa en ny kamera, men jag vet inte vilken, och jag har beslutsångest! Behöver hjälp! Jag vill inte köpa en billigare kamera och sen ångra mig, eller köpa en dyrare och tycka den är lite överflödig..
Den jag har nu (Olympus E-520) är jag nöjd med, men jag tycker inte att den duger som typ "vardagskamera" och den är dålig i mörker. Så jag kommer använda den nya mest som en vardagskamera och antingen köpa en adapter (vet någon något om detta..?) till mitt macro från olympusen till den nya, för jag är besatt av mitt macro!((: Annars får jag använda Olympus till Macro foto, och den nya till resten typ. 
Jag funderar på antingen Canon EOS 650D eller Nikon D5200 (som släpps 6e December) 
EOS 650D och D5200 är i princip samma kamera, förutom att Canon har pekskärm och är (vad jag har hört) bättre än Nikon i allmänhet på att filma!
Jag tycker dock att Canons kameror ser plastigare och enklare ut än Nikons, som ser mer proffsigare ut..
Tittar man på olika sidor så är det 650D jag borde satsa på, men vill ändå ha någon annans åsikt...^^
 
Canon EOS 650D
• Pris för kamerahus 5800:-
• 18 MP APS-C CMOS-sensor 
• Full-HD-film med manuella kontroller och kontinuerlig AF 
• Bildserier med 5 b/s 
• Vinklingsbar Clear View LCD II (3")
• ISO 100–12800, kan utökas till ISO 25600 
• 9-punkters autofokus
• Pekskärm
 
Nikon D5200
• Pris för kamerahus 6600:-
• 24,1 MP DX CMOS-sensor
• Full-HD-film (1080p) kontinuerlig AF
• Bildserier med 5 b/p
• Vinklingsbara LCD (3")
• ISO 100-6400 kan utökas till 25600
• 39-punkters autofokus
• Trådlös mobiladapter WU-1a (dela bilder direkt från kameran till t.ex iPhone) 
 
 
Kan stirra mig blind på allt detta... Hjääälp mig!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Frida
2012-12-03 @ 19:17:01 / http://fridaliljeberg.blogg.se

Jag är ju en Canon-människa så jag säger Canon. Den vinklingsbara skärmen är jättesmidig om man tex ska fota på marken men inte vill lägga sig ner, eller fota över folkmassor och kunna se vad man fotar.
(:

Postat av: Din kära syster
2012-12-04 @ 01:19:51

Eh? New york säger jag bara? Och du som inte ens gillar att fota länge? Lägg ner!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: